вторник, 27 май 2008 г.

Театралното ателие на Бургаския свободен университет – или как ще се научиш да общуваш:


В морето от безкултурие и безхаберие плува един остров на душевност - Театралното ателие на Бургаския свободен университет! Малцина от студентите на БСУ, които считат себе си за „реалисти” и са посветили живота си на гоненето на „далаверата” (с други думи оцеляването) биха могли да осъзнаят огромната практическа полза от това да участваш в този остров на душевност.




На първата репетиция на ателието, щом чу как четат новите кадрови попълнения, неизменният култов режисьор Симеон Димитров възкликна: „Наша е вината днес вие да нямате отношение към словото, НЕ СЕ ЧЕТЕ ТАКА!”. Естествено, умението да говориш пред хора се учи, и то години наред. Пътят от идеята до нейното изложение е труден, изискващ подготовка и практика, но Театралното ателие направи този велик скок за първите театрал-доброволци по начин плавен и много забавен.



Тази година студентите от Театралното ателие на Бургаския свободен университет откриха втория си творчески сезон с поетичния спектакъл “Яворова болка“. Постановка, по случай 130 години от рождението на Пейо Яворов. Преди година беше сценичният дебют на студентите с постановката “Лампа и цветя“ или “Светлината на японския дух“. Сценичната елегия по стихове на съвременни японски поети включваше и изпълнение на част от чайна церемония с чай, донесен специално за случая от Япония.


“Ще ни се смеят, ако рецитираме японска поезия.” – така си спомни Симеон Димитров притесненията на своите възпитаници от първия сезон на Театралното ателие. Но “Лампа и цветя” – нежната японска поезия – развълнува дълбоко и докосна сърцата на гостите. А двете постановки на “Мечка” по Чехов се оказаха първата и последна сценична изява на Дамян в БСУ, защото талантливият ни колега вече е в НАТФИЗ. След големия успех в представянето на японска поезия, талантите от Театралното ателие оправдаха високите очаквания на колегите си с новата си сценична реализация – този път на пиесата „Мечка” по А. П.Чехов. С неоспоримите си актьорски умения и безпогрешните педагогически напътствия на Симеон Димитров, те успяха да се справят с натоварената отговорност при изграждането на образите и направиха наистина запомнящ се спектакъл.



Само месец след поетичния спектакъл „Яворова болка”, студентите-театрали представиха пиесата „Плешивата певица” по Йожен Йонеско – френският драматург и писател от румънски произход. Той е един от най-известните представители на т.н. „театър на абсурда” заедно със Самюъл Бекет. „Плешивата певица” е неговата първа театрална творба, написана през 1948 година.






















И както обича да повтаря Симеон Димитров: „Великият Вайда има един филм, под името „Всичко за продан!” – така е при актьора!”